De vraag over het woningtekort die niet gesteld wordt

Het zal niemand ontgaan zijn. Er is een woningtekort in Nederland. Met als gevolg dat de woningprijzen hard stijgen, overbieden de norm is geworden en het voor starters zonder een financieel rugzakje (de ‘jubelton’) steeds moeilijker wordt om een woning te kopen.

Jelle Adamse

Dit is mijn eerste blog voor Cobouw Data & Analytics. Op 1 maart van dit jaar ben ik als markt analist begonnen. Cobouw is mij niet onbekend – ik loop hier al een aantal jaar op de marketingafdeling rond. Maar deze functie is wel nieuw. En het prettige van starten in een nieuwe functie is dat je nog met een frisse blik naar zaken kijkt. Dus, met mijn marketingbril op wil ik naar een onderwerp kijken waar de laatste tijd veel over wordt geschreven: het woningtekort.

Het zal niemand ontgaan zijn. Er is een woningtekort in Nederland. Met als gevolg dat de woningprijzen hard stijgen, overbieden de norm is geworden en het voor starters zonder een financieel rugzakje (de ‘jubelton’) steeds moeilijker wordt om een woning te kopen.

Oplossing breed gedragen

De oplossing ligt voor de hand: meer woningen bouwen. Een miljoen in 10 jaar, stelde de Actieagenda Wonen begin dit jaar voor. En de politiek omarmt dit getal. De VVD wil ‘Bouwen, bouwen, bouwen. Bouwen.’; net als het CDA: “Bouwen, bouwen, bouwen. Nu doorpakken!”. De PvdA wil “Meer bouwen!”; en ook D66 wil “een miljoen woningen gaan bouwen”. Hier gaat de formatie in ieder geval niet op stuk lopen.

Voor wie gaan we bouwen?

Goed dan, we hebben dus een probleem (te weinig woningen) en een oplossing (meer bouwen). Als marketeer zou je je nu gaan verdiepen in je klant. Wie gaat mijn product kopen en aan welke voorwaarden moet mijn product voldoen om zijn/haar interesse te wekken? Met andere woorden: wie is er op zoek naar een woning en wat voor woning zoekt hij/zij?

Ik kijk met belangstelling uit naar de resultaten van het woononderzoek 2021

  • Jelle Adamse, Markt Analist Cobouw

Met interesse volg ik daarom de discussie rondom het woningtekort. De vraag voor wie we moeten bouwen, wordt namelijk nauwelijks gesteld. De discussie focust zich steeds meer op het waar en hoe. Gaan we de woningen binnenstedelijk of in het groen bouwen? Gaat industrieel bouwen de oplossing bieden? Allemaal belangrijk en interessant, maar niet per se heel klantgericht. Wie gaan er in wonen? En wat voor eisen hebben zij?

We moeten kwaliteit bouwen

Het EIB kwam onlangs met een rapport waarop de mogelijke toekomstige woningbouwlocaties zelfs al met potlood ingetekend stonden. In een begeleidend interview met Cobouw gaf EIB-voorzitter Taco van Hoek vervolgens wel toe dat het soms te veel over aantallen gaat. “We moeten vooral de kwaliteit bouwen die aansluit op wat mensen willen.” En daar heeft hij gelijk in.

Momenteel gaan de woningen als zoete broodjes over de toonbank. Maar misschien is dat straks minder en juist dan moeten we zorgen dat we bouwen wat de klant echt vraagt. Ik kijk daarom al met veel belangstelling uit naar de resultaten van het WoonOnderzoek 2021 die in het voorjaar van 2022 zullen verschijnen en de woningzoeker centraal zet.

Case

"Cobouw heeft ontzettend veel data die kan ondersteunen"

Cobouw heeft ontzettend veel data die kan ondersteunen. Mark Kremers nam contact op met de data-consultants van Cobouw Bouwberichten. 'Zij gaven mij een overzicht van het aantal gebouwde woningen in 2020 én de woningen die de komende vijf jaar gebouwd worden. Dat is echt heel gaaf.’

Blog

5 redenen om je business te funderen op data

"Nieuws, achtergrond en data vormen een gouden driehoek om bedrijven een voorsprong te geven omdat zij verbonden zijn met Cobouw." aldus Mieke Luisman-Stikkelorum, uitgever van Cobouw. Inzichten waarmee je meer en betere business kunt binnenhalen.

Case

"Elke maandag een mail met leads in mijn rayon"

Rolph Voesenek kan zijn week vullen met het opvolgen van leads die hij via Bouwberichten heeft ontvangen. ‘Ik zie Bouwberichten als een prima lead generator. Elke maandagochtend ontvang ik een mail met nieuwe relevante informatie over projecten."

Nieuws

Sector Analyse Wonen

De woningmarkt staat bol van de spanning. Veel huishoudens zijn op zoek naar een ander huis. De prijzen van koopwoningen stijgen maar door. Hoe steekt de markt globaal in elkaar en welke demografische en economische ontwikkelingen gaan impact hebben op de markt?

Nieuws

Sector Analyse Onderwijs (gratis)

Cijfers laten zien dat er voor de bouwsector in het onderwijs een enorme kans ligt. Vooral het primaire en secundaire onderwijs schreeuwt om groot onderhoud, vernieuwing en renovatie. Als extra komt daar ook nog het gebrekkige binnenklimaat van de meeste Nederlandse scholen bij. Zowel de planvorming als de uitvoering blijft achter bij de opgave. Het is de gedeelde financiering en verantwoordelijkheid van gemeenten en schoolbesturen die de grootste sta-in-de-weg is voor snelle oplossingen. Je kunt deze Sector Analyse, ter waarde van € 350,-, tijdelijk gratis downloaden. ####55 pagina's in PDF-vorm boordevol met data en analyses ####Verschijningsdatum: 10 mei 2021

Nieuws

Kwartaalupdate Bouw

Elk kwartaal zet Cobouw Data & Analytics de belangrijkste economische ontwikkelingen in de bouwsector van de afgelopen drie maanden op een rij, signaleert de meest opvallende trends en kijkt vooruit naar de rest van het jaar. Je kunt de laatste Kwartaalupdate (Q2) hieronder gratis downloaden.

Nieuws

Bouw/Vastgoed Monitor

De Bouw- en Vastgoed Monitor is een onderzoek uitgevoerd door Cobouw en USP Marketing Consultancy. In dit onderzoek worden geënquêteerde bedrijven uit de bouw maandelijks bevraagd over hoe het bedrijf ervoor staat, hoe men denkt over thema’s als circulariteit, arbeidsmarkt en innovatie. Ook wordt de impact gepeild van onder andere prijsontwikkelingen, stikstof, PFAS en het coronavirus. Het onderzoek meet het sentiment in de bouw- en vastgoedwereld en is telkens een momentopname. Het onderzoek wordt structureel uitgevoerd om zo de ontwikkelingen over een langere periode accuraat in kaart te brengen. Je kunt de laatste maandelijkse inzichten van de Bouw/Vastgoed Monitor hieronder gratis downloaden of contact opnemen om het marktrapport te kopen.

Blog

Ventilatie: over gezonde gebouwen en well-being

Door corona staat ventilatie in schoolgebouwen volop in de spotlight. En ondanks de zomervakantie van de afgelopen weken ging de discussie hierover vrolijk door. Zo meldde het AD dat in vele honderden schoolgebouwen de luchtkwaliteit belabberd is.